Οικονομία Τεχνολογία

Βόρειος θαλάσσιος δρόμος – από τους Βίκινγκ μέχρι σήμερα

Ο Βόρειος θαλάσσιος δρόμος είναι η συντομότερη θαλάσσια απόσταση μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ρωσίας και της Άπω Ανατολής και περνά από τον Βόρειο Παγωμένο Ωκεανό και μερικώς από τον Ειρηνικό κατά μήκος των βόρειων ακτών της Ευρασίας. Ορισμένα τμήματα καλύπτονται με πάγους σχεδόν όλο το χρόνο και η ναυσιπλοΐα γίνεται με την βοήθεια παγοθραυστικών.

Συγκριτικά η απόσταση από το Μούρμανσκ μέχρι το λιμάνι Γιοκοχάμα της Ιαπωνίας είναι 5770 ναυτικά μίλια ενώ μέσω της διώρυγας του Σουέζ αντίστοιχα είναι 12840 μίλια. Από την Αγία Πετρούπολη στο Βλαδιβοστόκ είναι 7500 και 12500 μίλια περίπου.

Ο χάρτης του Βόρειου θαλάσσιου δρόμου
Ο χάρτης του Βόρειου θαλάσσιου δρόμου

Μετά από τις απόπειρες των Βίκινγκ, η πρώτη ανακάλυψη της ύπαρξης θαλάσσιου περάσματος κάτω από τους πάγους, μεταξύ Αλάσκας και Τσουκότκα έγινε από τον Σ. Δεζνιόβ το 1648 και η ύπαρξη θάλασσας μεταξύ Ασίας και Αμερικής επιβεβαιώθηκε το  1724-1729 από την πρώτη εξερευνητική αποστολή της Καμτσάτκα. Ο Σουηδός Νίλς Νορντενσέλντ ήταν ο πρώτος που πέρασε από ανατολικά στα δυτικά με ένα ξεχειμασμα το 1878-1879.

Η πρώτη Ρωσική αποστολή, με επικεφαλής τον Μπορις Βιλκίτσκυ, πέρασε από ανατολικά στα δυτικά το 1914-1915 με δυο παγοθραυστικά κει ξεχείμασε στη χερσόνησο Ταϊμύρ και το πρώτο  πέρασμα χωρίς στάση πραγματοποιήθηκε το 1934 από τον πλοίαρχο Ν.Νικολάιεβ.

Η πρώτη μεταφορά εμπορευμάτων από το Λένινγκραντ στο Βλαδιβοστόκ έγινε από τη Σοβιετική Ένωση, Ιούλιο με Οκτώβριο του 1935.

Το 2010 για πρώτη φορά πέρασαν ένα επιβατηγό πλοίο και ένα δεξαμενόπλοιο, και τα δυο με Ρωσική σημαία.

Σήμερα η Ρωσική Ομοσπονδία διαθέτει ένα μεγάλο στόλο από ισχυρότατα πυρηνοκινητα παγοθραυστικά, μοναδικά ίσως στον κόσμο, που εξασφαλίζουν τη συνεχή ναυσιπλοΐα στο Βόρειο θαλάσσιο δρόμο και τη μεταφορά εμπορευμάτων και πρώτων υλών από και προς όλα τα Ρωσικά λιμάνια στις Βόρειες και ανατολικές ακτές της Σιβηρίας.

Ρωσικό ατομικό παγοθραυστικό "50 let Pobedy"
Ρωσικό ατομικό παγοθραυστικό “50 let Pobedy”

 

Είναι περισσότερο από φανερή η εξοικονόμηση χρόνου και χρήματος στις μεταφορές με τη χρήση αυτού του δρόμου και η Ρωσία έχει δώσει μεγάλη προτεραιότητα σήμερα για την εκμετάλλευση αυτής της δυνατότητας κατά μήκος των ακτών της.

Ρωσικό ατομικό παγοθραυστικό "50 let Pobedy"
Ρωσικό ατομικό παγοθραυστικό “Vaygach”

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *